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Numerical assessment and characterization of automobile high-voltage cable coverings
Evaluación numérica y caracterización de revestimientos de cables de alta tensión para automóviles
José Antonio Martínez González
Iván Juárez Sosa
VICTOR HUGO MERCADO LEMUS
HUGO ARCOS GUTIERREZ
ISAIAS EMMANUEL GARDUÑO OLVERA
Acceso Abierto
Atribución-NoComercial-CompartirIgual
https://recit.uabc.mx/index.php/revista/index
https://recit.uabc.mx/index.php/revista/article/view/335
https://doi.org/10.37636/recit.v7n1e335
2594-1925
Materials characterization
Wire harnesses
High-voltage cables mechanical properties
Automotive industry
CAE analysis
Caracterización de materiales
Arneses de cables
Propiedades mecánicas de cables de alta tensión
Industria automotriz
Análisis CAE
In the automotive industry, arranging wire harnesses in assembly plants requires manual work. The stiffness of the high-voltage cable implies that personnel applies sufficient force on the cable to achieve a proper installation. Sometimes, the applied force is not strong enough; thus, the cable is not properly installed, or the personnel gets injured, raising ergonomic concerns that need attention. The challenges arise from the intrinsic cable characteristics such as diameter, copper type, cable strand quantity, first-layer insulator, cable insulator glue, and protective covering. The primary objective of this research is to examine how various factors, such as cable length and protective covering, impact the mechanical properties that influence the assembly of high-voltage cables. The methodology proposed consisted of characterizing the mechanical properties of the high-voltage cables in a cantilever beam test to measure deflection in response to an applied force. The measured properties were contrasted through a Finite Element Analysis of the high-voltage cable. The results validated the initial hypothesis, revealing two key findings. Firstly, the stiffness of cables varies with increasing length. Secondly, cables with tape exhibit greater stiffness than those with conduit and cables without covering, as detailed in the results section. In conclusion, extending cables without attachment points is recommended until the interfaces and environment permit. Furthermore, minimizing tape for cable protection while exploring alternative safeguards can enhance stiffness and facilitate an ergonomic installation assembly under favorable conditions. This study contributes valuable insights for optimizing high-voltage cable installation processes in assembly plants, addressing stiffness concerns through informed choices and design considerations.
En la industria automovilística, la instalación de arneses y cables automotrices en las plantas de ensamble requiere mucho trabajo manual. La rigidez del cable de alto voltaje implica que el personal aplique fuerza suficiente sobre el cable para lograr una instalación adecuada. En ocasiones, la fuerza aplicada no es lo suficientemente fuerte; por lo tanto, el cable no está instalado correctamente o el personal resulta lesionado, lo que genera preocupaciones ergonómicas que requieren atención. Los desafíos surgen de las características intrínsecas del cable, como el diámetro, el tipo de cobre, la cantidad de hilos del cable, el aislante de la primera capa, el pegamento del aislante del cable y el revestimiento protector. El objetivo principal de esta investigación es examinar cómo diversos factores, como la longitud del cable y el revestimiento protector, impactan las propiedades mecánicas que influyen en el ensamblaje de cables de alto voltaje. La metodología propuesta consistió en caracterizar las propiedades mecánicas de los cables de alta tensión en un ensayo de viga en voladizo para medir la deflexión en respuesta a una fuerza aplicada. Las propiedades medidas se contrastaron mediante un análisis de elementos finitos del cable de alta tensión. Los resultados validaron la hipótesis inicial y revelaron dos hallazgos clave. En primer lugar, la rigidez de los cables varía según aumenta su longitud. En segundo lugar, los cables con cinta exhiben una mayor rigidez que aquellos con conductos y cables sin revestimiento, como se detalla en la sección de resultados. En conclusión, se recomienda extender los cables sin puntos de conexión hasta que las interfaces y el entorno lo permitan. Además, minimizar la cinta para protección de cables mientras se exploran salvaguardas alternativas puede mejorar la rigidez y facilitar un conjunto de instalación ergonómico en condiciones favorables. Este estudio aporta información valiosa para optimizar los procesos de instalación de cables de alta tensión en plantas de ensamblaje, abordando los problemas de rigidez a través de elecciones informadas y consideraciones de diseño.
Acknowledgment. José Antonio Martínez–González gratefully acknowledges support from Posgrado de CIATEQ. Isaias E. Garduño and Hugo Arcos-Gutiérrez gratefully acknowledge support from the Investigadores por México – CONAHCYT program through project No. 674. Victor Hugo Mercado-Lemus gratefully acknowledges support from the Investigadores por México - CONAHCYT program through project No. 850.
Authorship acknowledgment. José Antonio Martínez–González: Conceptualization; methodology; validation; writing; revision; project administration; software; investigation; display; draft writing; reviewing and editing. Víctor Hugo Mercado-Lemus: Conceptualization; methodology; validation; writing; revision; software; reviewing and editing. Iván Juárez–Sosa: Conceptualization; methodology; validation; writing; revision; software; reviewing and editing. Hugo Arcos–Gutiérrez: Conceptualization; methodology; validation; writing; revision; software; reviewing and editing. Isaías E. Garduño: Conceptualization; supervision; methodology; validation; writing; revision; project management; formal analysis, draft writing, writing, reviewing, and editing.
Universidad Autónoma de Baja California
2024
Artículo
Revista de Ciencias Tecnológicas (RECIT), vol. 7, no. 1, pág. e335.
Inglés
Público en general
Martínez-González, J. A., Juárez-Sosa, I., Mercado-Lemus, V. H., Arcos-Gutiérrez, H., & Garduño, I. E. (2024). Numerical assessment and characterization of automobile high-voltage cable coverings. Revista de Ciencias Tecnológicas (RECIT), 7(1), e335. https://doi.org/10.37636/recit.v7n1e335
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